Den blå tråd, Mini U-8

Målsætning og DEN BLÅ TRÅD for Odder Håndbold

Trænermanual:

Indledning:

Klubben har besluttet at der skal være en blå tråd igennem træningen i ungdomsrækkerne i Odder Håndbold - og derfor skal der forefindes en trænermanual, der kan bruges som ledetråd for trænerne i Odder Håndbold.

Manualen dækker hold med børn i alderen fra 5-6 til og med 18 år.

Den skal opfattes som et opslagsværk, hvor trænere kan se, hvad der lægges vægt på i de forskellige aldersgrupper. Manualen skal opfattes som hjælpeværktøj ved tilrettelægningen af træningen.

Håndbold er en holdsport, hvor glæden og fællesskabet er vigtigt er et vigtigt fokus.

Miniafdelingen For holdene barn/forældre, U6-7 og U8-9 holdene er der et stort fælles mål om at give børnene succesoplevelser. Der er plads til alle, og fællesskabet er i fokus. Det kræver ingen særlige forudsætninger at starte, alle er velkomne.

I miniafdelingen er målsætningen at børnene skal udvikle sig, så deres færdigheder og troen på at de kan udvikles samtidigt med at de har det sjovt. Der er fokus på at motorisk udvikling, leg og have det sjovt.

Det er vigtigt for Odder Håndbold, at der er tilknyttet et trænerteam, som giver børnene tilpas udfordring samt gode oplevelser med håndbold.

Barn/forældre For de yngste medlemmer er der i høj grad fokus på glæde ved bevægelse i fællesskaber. Omdrejningspunktet er udvikling gennem leg,  og børnene vil møde høj grad af genkendelighed og forudsigelighed. Den enkeltes motoriske udvikling prioriteres, og der arbejdes med kendskab og tryghed med bold.

Forældre deltager med barnet og er på den måde med til at skabe tryghed for barnet i forhold til oplevelsen ved at skulle være i hallen med en masse andre.

Børnene stifter bekendtskab med at skulle vente på tur, lytte efter en lille instruks, give plads til andre ect.

U6 – U7 årgang Børnene stifter bekendtskab med de grundlæggende teknikker i håndboldspillet (Tre skridt, drible, skud ect) samt med håndbold bevægelser både med og uden bold. Leg er stadig en stor del af træningen. Bolden er så vidt muligt med i alle aktiviteter, så børnene bliver fortrolige med den.

Man får mulighed for at prøve alle positioner på banen og man har muligheden for at deltage i stævner.

Der arbejdes i høj grad med genkendelighed og udfordringer for den enkelte spiller.

Der arbejdes videre med den generelle adfærd i forhold til at kunne modtage beskeder, forstå instrukser, vente på tur ect.

U8 årgang Som U8 spiller er der fokus på at udviklingen af boldfortrolighed samt det håndboldtekniske/taktiske stadig er i fokus. Der arbejdes individuelt med at øve sig i og udvikle evnen til at drible, finte, skyde og aflevere samt med en fortsat udvikling af boldbevægelser (individuelt og i forhold til hinanden)

Udvikling af motoriske færdigheder er fortsat i fokus.

Succesoplevelser sikres for alle ved både at have fokus på forsvar, mål, opbakning, udvikling i driblekunsten ect.

Deltagelse i stævne Det enkelte barn spiller alle positioner.

Fortsat fokus på at øve sig i at lytte, vente på tur, samarbejde, at man taler pænt til hinanden ect.

Det tilstræbes at det enkelte barn er tilpas håndboldmæssigt udfordret i fællesskabet.

Træneren:

Du er en meget vigtig person for spillerne. De ser op til dig og vil gerne efterligne dig.

Husk at:

-          være åben, positiv og konsekvent

-          sætte rimelige rammer

-          være velforberedt

-          ikke lade sig tyrannisere

-          alle på hvert niveau skal have mulighed for at                          forbedre sig

Du gør et frivilligt stykke arbejde, derfor sætter du reglerne for samværet i overensstemmelse med Odder Håndbold’s målsætning.

Opvarmning

• Lege mod bold
  • Lege til musik
  • Fangeleje